spørsmål // svar

her finner du råd som du som kunde kan ha nytte av å vite. med litt humor ønsker vi med dette å bidra til at dere som kunder ikke skal bruke mer tid og penger enn det som er nødvendig. at dere skal få en behagelig behandling hos oss og selvsagt få det resultatet dere måtte ønske – på en trygg måte! riktig kunnskap og god kommunikasjon, er veien i riktig retning mot ditt drømmehår.

hvor mye koster det/hvilken behandling skal jeg velge

– ta utgangspunkt i menyen – med forbehold om hva slags behandling, hvor mye tid og bruk av teknikk som må til for ønsket resultat. alle har forskjellig mengde, hårtype og tekstur. derfor er en konsultasjon før booking av behandling anbefalt, om man ønsker å få mer oversikt utover den som er inkludert ved booking av behandling. det er fullstendig lov til å si at du har et budsjett og så jobber vi oss så godt det lar seg gjøre mot det du ønsker! PS: referansebilder blir satt pris på, gjerne av hva du ønsker og hva du ikke ønsker. skulle du usikker på hvilken behandling du skal velge så anbefaler vi deg å ringe så hjelper vi deg å booke riktig. 

 

men, min venninne gjorde det jo…

– hver enkelts hårkvalitet og utgangspunkt er vidt forskjellig. utgangspunkt –> ønske –> tilrettelagt behandling –> tid –> pris –> mulig oppnådd resultat. det er ikke alltid med det utgangspunktet du har at du kan få det resultatet du ønsker i dag. vi er spesielt opptatt av god kvalitet på håret enn den fargen du ønsker der og da, slik at du faktisk får det du ønsker. en dyktig frisør får til det meste, men noen ganger må man belage seg på mer enn bare én sitting.

 

jeg vil booke time, men finner ikke noe ledig i nettbookingen..

– da er det lurt å ringe så kanskje vi klarer å tilrettelegge annerledes slik at du får time.

 

jeg så et bilde på instagram, vet du, litt sånn som kylie, vet du

– bilder du ser på Instagram ol. hvor de stadig skifter look er enten folk som tar veldig godt vare på håret sitt (<3 $) eller benytter seg av alternativer som parykker osv. ($$). husk at håret bare tåler så og så mye og at det «perfekte håret» krever tid og vedlikehold hos frisøren og hjemme.

 

jeg vil kun ha sånn og sånn, men jeg vil ikke ha slitt hår, jeg vil ofte skifte farge, jeg vil ikke bruke så mye penger og jeg ønsker ikke å prioritere tid til håret

– nei.. ideelt mål = guess what; tid, vedlikehold og nødvendig budsjett. eksempelvis; ønsker du grått eller pastell så må håret bli nokså lyst i en lysnings-prossess først. her må man stort sett ta høyde for flere sittings og vedlikehold både hjemme og hos frisøren. men, fortvil ei – det er mange veier til rom!

 

jeg må vaske håret mitt hver dag og bruke varme på det, men fargen går så fort ut…

– fargen blir blassere, sånn er det bare.. spesielt toning over lyst hår og såkalte crazy colors som blått, rosa, rødt osv. samt pastell-toner. disse må vedlikeholdes med jevne mellomrom. selvsagt skal det vare en stund, men her er nøye behandling av håret ditt utenom salong ekstremt viktig; hvordan behandler du håret ditt – produkter, temperatur under hårvask, hvor ofte du vasker og styler, bruk av varmeverktøy osv. en liten tommelfingerregel; jo lenger fra din naturlige farge du er, jo oftere må du vedlikeholde. nøkkelen ligger i kontinuitet.

hva betyr egentlig «grønn-salong» og kan jeg få gjort alle type behandlinger

–vi gjør alle behandlinger tradisjonelle salonger gjør, bortsett fra keratin-behandlinger og permanent. og nei; vi behandler ikke med kumøkk og blomster.. vi gjør behandlinger med luktfrie produkter uten hormonforstyrrende, allergi- og kreftfremkallende stoffer i seg. vi bruker økologisk og/eller «grønn salong»-sertifiserte produkter av god kvalitet. vi har stort fokus på en laid back og avslappet atmosfære og en følelse av velvære samt en gjennomgående omtanke for mennesker, miljø og natur.

 

kan jeg farge håret hos dere selvom jeg er gravid

– det kan du! men, vær oppmerksom på at fargeresultatet kan bli noe annerledes når man er gravid.

 

jeg reagerer på hårfarge, kan jeg farge håret hos dere? jeg har hatt kreft, kan jeg farge håret hos dere?

– høyst sannsynlig! vi har aldri opplevd at selv de mest allergiske ikke kan bruke noen av våre fargeserier. men, vi liker uansett å gjøre ting skikkelig; kom innom oss å få med deg en farge-eske, denne tar du med til godkjent helsepersonell for en fargetest.

 

er det ingen kjemikalier, er alt økologisk?

– alle våre produkter er godkjente! vi har kun én fargeserie som ikke er det, dette pga funksjonalitet og resultat under visse behandlinger. alle farger eller produkter kan skape enkelte reaksjoner. vi har derfor valgt å bruke de reneste og tryggeste på markedet. utover det innfrir vi da 9/10 krav «grønn-salong» har nå, for å bli sertifisert «grønn-salong». vi har både godkjente farger med reparerende magneteffekt og oksidasjonsfarger helt uten blant annet, ammoniakk og PPD. pleie og styling er naturlig og med økologiske ingredienser. det er bare enkelte hennafarger som er helt uten kjemikalier. so, «dont panic its organic».

 

hvorfor blir det oransje eller gult

– går du fra mørkt til lyst så går håret igjennom denne prosessen: lysere tone enn du er i utgangspunktet –> rødt –> oransje –> gult –> lyst –> hvitt, ettersom hvor mørk du er naturlig. dette må man igjennom og noen har genetisk mer varme pigmenter enn andre. ønsker man å bli ganske lys så må man også gjennom flere behandlinger og her tas hårkvalitet, ønsket resultat, mulig resultat der og da, tid og pris med i betraktning. husk at alt vi gjør er midlertidig og krever vedlikehold.

 

«jeg anbefaler deg å ta av dette», «men, jeg sparer jo til langt hår»

– et av våre største fokus er deg og hva du vil. men, det kan være fint å være oppmerksom på at enhver frisør med integritet ønsker svært lite å slippe ut en kunde med tørre, pistrete spisser eller en lite flatterende farge. ikke bare det – håret ditt trenger det antageligvis. en dyktig frisør tenker også langsiktig for ditt eget beste. vi har troen på at folk «kjenner håret sitt best selv», enda de ikke alltid har all kunnskapen til å vite sitt absolutt eget beste.. så vi gjør vårt ytterste for å lytte til deg og din faktisk livslange erfaring med ditt eget hår, for å skape en god og trivelig dialog med hjelp av vår profesjonalitet, hele timen gjennom. PS: we feel you – så dra til deg så mye tips du kan på timen din, så kan du muligens slippe unna med noen cm!

jeg får ikke til stylingen hjemme

– her er det ekstremt vesentlig hva slags produkter (både valg av produkt – ingredienser og produsent) du bruker og eventuelt hvilke varmeverktøy du bruker. spør frisøren din om tips og gjennomgang av stylingen på timen din!

 

en gang, vet du.. så så jeg altså så forferdelig ut, var på den salongen der, vet du…

– din hårhistorie er absolutt noe vi har nytte av. en ting vi derimot ser på som viktig er at de fleste frisører jobber veldig hardt med jobben sin, si heller i fra til den det gjelder, for du skal faktisk få det du har betalt for. skulle du som kunde ikke være fornøyd så har vi forståelse for at det kan være vemmelig å si i fra, men hos oss så må du ikke nøle – jo mer du sier jo lettere kan vi sammen kommunisere oss frem til det beste resultatet for deg. vi setter pris på tilbakemeldinger!

 

par, tre, ti, tjue minutter over tida går vel bra – jeg skal jo bare ha litt farge…

– vi har full forståelse for at ting kan skje utenfor deres kontroll (Ruter-tid har jo egen klokke, for eksempel.. eller at den vanlige klokken bare er dust og tar rennafart og løper) – som gjør at man blir sent ute. det vi derimot vil gjøre dere oppmerksomme på er at det stort sett ikke er noe problem for oss, men heller for neste kunde sin tid. vi setter så pris på at dere vil komme og gjør vårt ytterste for å holde tiden, men først og fremst å gjøre godt arbeid – alle vet jo at hastverk er lastverk. la oss lage magi i verden og respektere hverandres tid!

 

hvordan behandler jeg håret mitt etter behandlingen i salong

du vil få en grundig gjennomgang under timen din. ellers vil vi anbefale å lese våre «highlights» på instagram for masse tips, anbefalinger og discounts.  

 

det er andre ting jeg lurer på…

– kontakt oss via mail, telefon eller i salong -hjertelig velkommen!